Ο Διογένης Οινοανδέας ήταν επικούρειος φιλόσοφος και έζησε τον 2ο αι. μ.κ.χ. στα Οινόανδα, μια ελληνική πόλη της ορεινής Λυκίας, που εντοπίζεται στην ενδοχώρα της Μικράς Ασίας στο ύψος του Καστελόριζου.
Ο Διογένης δημιούργησε μια μεγάλη επιγραφή στο κέντρο της Αγοράς των Οινόανδων, με περιεχόμενο την ανάπτυξη των βασικών θέσεων της Επικούρειας Φιλοσοφίας.
Η επιγραφή κάλυπτε έναν τοίχο σε στοά που είχε τοποθετηθεί στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης, στην αγορά, ώστε να είναι προσιτή σε όλους τους κατοίκους και επισκέπτες. Ο τοίχος είχε ύψος 3,25 μέτρα και μήκος 65 μέτρα (Smith 1993).
Η επιγραφή ήταν επιμερισμένη σε ενότητες που πραγματεύονται θέματα της επικούρειας φιλοσοφίας. Στο άνω τμήμα της εμπεριέχει την ενότητα με μια πραγματεία για τα γηρατειά. Αμέσως μετά υπάρχει ενότητα με επιστολές και αξιώματα. Ακολουθεί η ενότητα με τη Φυσική διατριβή, η ενότητα με την Ηθική διατριβή και η ενότητα με τις Κύριες Δόξες.
Το κατώτερο τμήμα έως το έδαφος είναι κενό γιατί θα ήταν δύσκολη η ανάγνωσή του. Στην επιγραφή έχουν χρησιμοποιηθεί γραμματοσειρές διαφόρων μεγεθών. Με μεγαλύτερα γράμματα έχουν χαραχθεί οι γραμμές που βρίσκονται στα ανώτερα σημεία, ώστε να είναι ευανάγνωστα.
Η επιγραφή στα μεταγενέστερα χρόνια είχε διαλυθεί και χρησιμοποιηθεί σε άλλες χρήσεις. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, πολλοί ερευνητές επιχείρησαν να συνθέσουν τους διάσπαρτους λίθους της φιλοσοφίας. Κατά το διάστημα 1969 έως το 1997 ο Martin Ferguson Smith προέβη σε ανακαλύψεις νέων λίθων και συμπλήρωσε την επιγραφή στη μορφή που έχει σήμερα (Οι έρευνες για νέα αποσπάσματα της επιγραφής συνεχίζονται μέχρι σήμερα). Αυτές οι προσπάθειες είχαν ως αποτέλεσμα, μεγάλο μέρος του έργου αυτού να δημοσιευτεί και μάλιστα και στην σύγχρονη γλώσσα μας, ώστε να γνωρίσουμε εμείς, τις επικούρειες σκέψεις έτσι ακριβώς όπως επιθυμούσε να συμβεί ο σοφός Διογένης.
ΟΡΩΝ ΤΟΥΣ ΠΛΕΙΣΤΟΥΣ ΤΑΙΣ ΚΕΝΑΙΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΔΟΞΑΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝΤΑΣ
ΚΑΙ ΜΗ ΑΚΟΥΟΝΤΑΣ ΣΩΜΑΤΟΣ ΕΝΚΛΗΣΕΙΣ
1Η ΣΤΗΛΗ
|
2Η ΣΤΗΛΗ
|
3Η ΣΤΗΛΗ
|
ΤΗ ΨΥΧΗ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΕΠΙΦΕΡΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΔΙ- ΚΑΙΑΣ, ΟΤΙ ΜΗ ΔΕΟΝ- ΤΩΣ ΥΠ΄ ΑΥΤΗΣ ΣΚΥΛΛΕ- ΤΑΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΟΝΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΕΙΣ ΟΥΚ ΑΝΑΝΚΑΙΑ ΣΥΡΕΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. ΤΑ ΜΕΝ ΓΑΡ ΥΠ΄ ΑΥΤΟΥ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ ΜΕΙΚΡΑ ΕΙ- ΝΑΙ ΚΑΙ ΕΥΠΟΡΙΣΤΑ, ΩΝ ΔΥΝΑΤΑΙ ΚΑΙ Η ΨΥΧΗ ΣΥΝΑΠΟΛΑΥΟΥΣΑ ΚΑΛΩΣ ΔΙΑΓΕΙΝ, ΤΑ ΔΕ Υ- ΠΟ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΕΓΑΛΑ ΤΕ |
ΚΑΙ ΔΥΣΠΟΡΙΣΤΑ, ΠΡΟΣ ΔΕ ΤΩ ΜΗΔΕΝ ΩΦΕΛΕΙΝ ΤΗΝ ΦΥΣΙΝ ΚΑΙ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΕΠΙΦΕΡΟΝΤΑ. ΤΟΥΤΟΥΣ ΟΥΝ ΟΡΩΝ, ΠΑΛΙΝ ΓΑΡ ΕΠΑ- ΝΑΛΗΜΨΟΜΑΙ, ΔΙΑΚΕΙ- ΜΕΝΟΥΣ ΟΥΤΩΣ, ΚΑΤΩ- ΛΟΦΥΡΑΜΗΝ ΜΕΝ ΑΥΤΩΝ ΤΟΝ ΒΙΟΝ ΚΑΙ ΕΠΕΔΑΚΡΥ- ΣΑ ΤΗ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ Α- ΠΩΛΕΙΑ, ΧΡΗΣΤΟΥ ΔΕ ΤΙΝΟΣ ΗΓΗΣΑΜΗΝ ΑΝ- ΔΡΟΣ ΟΣΟΝ ΕΣΤ΄ ΕΦ΄ ΗΜΕΙΝ ΤΟΙΣ ΕΥΣΥΝΚΡΙΤΟΙΣ ΑΥ- |
ΤΩΝ ΠΑΝΤΙ ΣΘΕΝΕΙ ΒΟΗ- ΘΕΙΝ ΚΑΙ ΑΥΤΗ Η ΠΡΩΤΗ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΑΙΤΙΑ ΕΣ- ΤΙΝ. ΤΟΝ ΜΕΝ ΚΕΝΟΝ ΦΟ- ΒΟΝ ΕΚ ΘΑΝΑΤΟΥ ΦΗΜΙ ΤΩ ΠΑΝΤΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΛΟΥΣ ΗΜΩΝ ΚΑΤΕΧΕΙΝ, ΤΟ ΔΕ ΠΟΙΗ- ΤΙΚΟΝ ΤΗΣ ΤΩ ΟΝΤΙ ΤΕΙ- ΜΙΑΣ ΧΑΡΑΣ ΟΥ ΤΑ ΘΕΑ- ΤΡΑ ΚΑΙ Ν………..ΚΑΙ ΒΑΛΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΜΥΡΑ ΚΑΙ ΑΛΕΙΜΜΑΤΑ, Α ΠΑΝ- ΤΑ ΛΕΛΟΙΠΑΜΕΝ ΤΟΙΣ ΠΛΗΘΕΣΙΝ, ΑΛΛΑ ΤΗΝ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΝ |
Η επιγραφή συνεχίζεται στα 155 αποσπάσματα, που μπορείτε να βρείτε με απόδοση στη σύγχρονη ελληνική στο βιβλίο ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΟΙΝΟΑΝΔΕΑΣ – ΟΙ ΠΟΛΥΤΙΜΕΣ ΠΕΤΡΕΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ - ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΘΥΡΑΘΕΝ
Απόσπασμα 56
[Τη σοφία δεν γίνεται να τη μεταδώσουμε παντού]
για το λόγο ότι δεν είναι όλοι σε θέση να την δεχτούν.
Αν υποθέσουμε ότι αυτό είναι δυνατό, τότε αληθινά ο
τρόπος ζωής των θεών θα περάσει στους ανθρώπους. Γιατί
τα πάντα θα ‘ναι γεμάτα δικαιοσύνη και φιλαλληλία και
δεν θα ‘χουμε ανάγκη από τείχη ή νόμους ή όλα εκείνα που
μηχανευόμαστε ο ένας για τον άλλον. Όσο για τα αναγκαία
που μας παρέχει η γεωργία, μιας και δεν θα ‘χουμε [δούλους],
αφού εμείς θα οργώνουμε και θα σκάβουμε και θα φροντίζουμε
[τα σπαρτά] και ποτάμια θα [εκτρέ]ψουμε και τις [σοδειές]
θα προσέχουμε [...]
Απόσπασμα 70
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου